tirsdag den 11. september 2012

bær

Bær er altid gode at have.

I den sidste måneds tid har vi plukket en masse bær i haven. Vi har ribs, hindbær, stikkelsbær, solbær og blåbær. Heldigvis har vi plads til en kummefryser, så vi fryser de fleste bær ned.
Jordbær har vi ikke, men så køber vi flere rammer danske jordbær i højsæsonen, når de er billigst, og fryser dem ned.
Min lokale grønthandler blev så nysgerrig, efter at jeg havde købt flere rammer jordbær over en periode, at han spurgte mig om, hvad jeg dog brugte alle de jordbær til!
Vi har også mange rabarber, dem skærer vi i mindre stykker og fryser ned i passende portioner.
Når den mørke vinter så kommer, nyder vi i den grad at tage vores bær op af fryseren og bruge dem til marmelade/syltetøj, grød, desserter, kager, tilbehør til kød eller til yoghurt naturel.
Vi har også et stort valnøddetræ, hvert år er vi i skarp konkurrence med vore to egern om, hvem der først får fat i nødderne. Jeg tror nu nok, at de to egern vinder, da de jo arbejder hele dagen på sagen!
De nødder, vi trods alt får fat i, knækker vi og fryser ned, så de også kan bruges hele vinteren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar